کد خبر 485494
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

یک پایگاه فرانسوی مدعی شد شرکت پژو سیتروئن از مذاکرات بی پایان با ایران به ستوه آمده است و این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته است تا پانزده روز آینده پرونده مذاکرات را علنی کند.

به گزارش مشرق، پایگاه فرانسوی زبان چلنج طی گزارشی نوشت: شرکت پژو سیتروئن از مذاکرات بی پایان با ایران دیگر به ستوه آمده است، به این ترتیب، این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته است تا پانزده روز آینده این پرونده را به صورت علنی بر روی میز بگذارد.

شرکت پژو سیتروئن به طور رسمی مواضع و وضع مذاکرات را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع شرکت پژو می خواهد به رجزخوانی ها و حتی اقدامات تحریک آمیز ایران پایان دهد. یا رومی رومی، یا زنگی زنگی. در واقع تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است. پژو سیتروئن بویژه با ایران خودرو، بزرگترین گروه خودروسازی ایرانی که شراکتی سی و پنج ساله با آن دارد مذاکره می کند.

تابستان گذشته، کارلو تاوارس، رئیس پژو سیتروئن به ما گفت: «من مشکلات را مشاهده می کنم. به ما حمله می شود چون (ایران را) ترک کردیم. مقالات بسیار تهاجمی علیه ما در مطبوعات منتشر می شود.»

ژان کریستوف کمار، مسئول منطقه ای پژو با هدف تلاش برای مذاکره برای تولید پژو دویست و هشت که در سال 2012 در فرانسه روانه بازار شد به طور مرتب به ایران سفر می کند. وی همچنین تولید پژو سیصد و یک را که آن هم در سال دو هزار و دوازده وارد بازار شد، به ایران پیشنهاد داه است. پژو سیتروئن پیشنهاد تاسیس یک شرکت مشترک به صورت پنجاه-پنجاه را مطرح کرده است. این طرح کلیدی این شرکت را مرکز تولید برای ایران و کل منطقه از جمله روسیه خواهد کرد.

پژو سیتروئن در اوایل سال دو هزار و دوازده به طور ناگهان به دستور متحد آمریکایی اش جنرال موتورز از بازار ایران خارج شد. جنرال موتورز درخواست کرده بود که پژو سیتروئن فورا خود را با خط مشی سیاسی واشنگتن در قبال ایران تطابق دهد. این چیزی است که ایرانی ها نبخشیده‌اند.

اوضاع به حدی پیچیده است که هر چند پژو سیتروئن به صورت رسمی هیچ قطعه ای را از سه سال پیش برای ایران خودرو تامین نکرده است ، این شرکت، بدون گواهینامه، همچنان به تولید پژو دویست و شش و چهارصد و پنج در نزدیک تهران ادامه می دهد. پژو چهارصد و پنج از مدتها قبل تقریبا به طور کامل و بیشتر قطعات دویست و شش در ایران تولید می شود.

یک کارشناس می گوید: «قطعات این خودروها بلافاصله و به راحتی با قطعات تقلبی ساخت چین جایگزین شد.» به این ترتیب است که ایران خودرو همچنان به تولید و فروش پژوهایی ادامه می دهد که پژو های واقعی نیستند. سال گذشته سیصد و هجده هزار و هفتصد دستگاه خودرو با نشان پژو در ایران تولید شد و به این ترتیب بر اساس اعلام انجمن خودروسازان ایران جایگاه اول تولید را در این کشور به خود اختصاص داده است. در سال دو هزار و چهارده نهصد هزار دستگاه خودرو روانه بازار ایران شد.

در حالی که پژو سیتروئن برای بازگشت به ایران وارد مذاکرات سختی با این کشور شده است، رنو نیز بیکار ننشسته است. این شرکت فرانسوی هرگز ارسال قطعات تندر و نوع پیکاپ آن به ایران را متوقف نکرد.

ژروم استول معاون بازرگانی مدیرکل رنو در نمایشگاه فرانکفورت که در اواسط ماه سپتامبر برگزار شد، به چلینج گفت: ما در اواخر سال تولید سندرو را در ایران شروع خواهیم کرد. ایران حتی برای رنو به اولویت تبدیل شده است.

وی افزود: امیدواریم در ایران در پایان دهه جاری میلادی، چهارصد هزار دستگاه بفروشیم.

به این ترتیب، ایران در کنار فرانسه و چین سومین بازار بزرگ رنو خواهد بود. در این راستا، خودرو رنو Kwid بسیار ارزانقیمت که بهار گذشته در هند معرفی شد، نقشی مهم ایفا خواهد کرد. رنو در سال گذشته سی و چهار هزار دستگاه خودرو را روانه بازار ایران کرد. رنو شرکتی مشترک در ایران دارد که از سال دو هزار و سه فعال است و پنجاه و یک درصد سهام آن را در اختیار دارد. ایران یکی از کشورهایی است که خودروهای فرانسوی در آن بازار خوبی دارند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    بالاخره کی کی و تهدید کرد چرا هی تیتر خبر رو عوض میکنین!!
  • مجتبی ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    اوهو....این میخواد مارو تهدید کنه...
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    چند ساله که پژوی بی کیفیت چینی سوار میشیم که تهدید نشیم
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    با خودرو سازان آلمانی قرارداد ببندید
  • عمواحمد ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    ای کاش ایرانیهای باغیرت این فرانسوی های خودخواه را کاملا تحریم می کردند تا حساب کاردستشون بیاد ما که خیری از پژو ندیدیم به جزماشینهای مدل دهه ی 70 شمسی یعنی حدود 20 وچند سال درجا زدن ایران خودرو + 30 سال هم درجا زدن با برندپیکان روی هم می شود 50 واندی سال حال شما حساب کنید 50 سال پیش پژو در چه وضعیتی بوده وبا ایران خودرو مونتاژکار 50 ساله مقایسش کنید. نه پژو نه پراید
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    به نظر من کل شرکت های فرانسوی رو باید از ایران انداخت بیرون مگر آنکه امتیازاتی بدهند که شرکت های جهانی دیگر نمی دهند
  • حسین ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    خاک بر سری مدیران خودرو سازی ما همینجاست که به این لمپنهای فرانسوی التماس میکنند. اصلا نباید این جماعت رو به کشور راه داد. مگر ایران خودرو بعد از 50 سال چلاقه که نتونه خودش در سطح جهانی طراحی کنه؟ خواهشا مدیران رانتی و دولتی از خودروسازی برن بیرون. خودش درست میشه مشرق جان اگر سانسور کنی خیلی نامردی
  • رضایی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    ما غمی نداریم اخه بعد نیم قرن فعالیت در صنعت خودرو خودمون خودروی ملی می سازیم به کسی هم محتاج نیستیم مگه غیر اینه؟
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    باید دهن پژو سرویس بشه
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    لعنت به همشون بد عهد و چندشن این غربیا
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    وقتی مدیران ما به روز نیستن و جلو خارجی ها هی لاف الکی میان معلومه که طرف دستشو میخونه ومدعی میشه . ایران خودرو بایدباپژو قطع رابطه کنه و دنبال یه شریک بهتر و مطمئن تر بگرده انوقت ببینید این حضرات چجوری به شکر خوردن می افتن.مگه به راحتی از بازار به این هلویی دست میکشن؟
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    خیلی خوبه اگه بشه تنبیه بشه واسه نوکری امریکا رو کردن و خالی کردن ایران. اصلا جدای تنبیه چرا باید به همچین شرکنی تکیه کنه خودروسازی مملکت؟
  • هادی ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    بعد مطالعه که از نوشته بالا داشم نکته قابل توجهی برام پیش امد,هنگامی که سیتروین ایران را تحریم کرده بود.ولی شرکت رنو همچنان به خودرو سازان زیر مجموعه خود جنس میداد.نکته مهم و غیر قابل تحمل, پس تو قیمت رنو نباید اونچنان فرقی ایجاد میشد ولی شما یه تندر نود14/5میلیون سال89 رو تا الان به ملت 47میلیون دادید.چرا؟حد اقل کمی سود. واقعا که
  • ناشناس ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    ما چقدر ساده هستیم.الانم مثل خان میرن با فرانسه قرارداد میبندن.چون فکر سود خودشون هستن.اگه فکر جان بودن. پراید حد اقل از چرخه خارج میکردن.
  • ناشناس ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    الانم مثل خان میرن با فرانسه قرارداد میبندن.چون فکر سود خودشون هستن.اگه فکر جان بودن. پراید حد اقل از چرخه خارج میکردن.ویا بعد توافق تو قیمتها تغییری ایجاد میشد.الانم میرن جنسو همون قیمت میگیرن بعد چند برابر به ملت میفروشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس